dissabte, 23 de maig de 2009

Ajudes a la compra de bicicletes


Elx en Bici-Margalló i la Coordinadora ConBici reclamem per a la bicicleta almenys les mateixes ajudes que per al cotxe

Davant les ajudes de 2.000 euros concedides pel govern central per a la compra d'automòbils nous, Elx en Bici i la Coordinadora ConBici, que agrupa 47 associacions d'Espanya i Portugal, volem manifestar el nostre malestar per l'oblit de què continua sent objecte l'opció de la bicicleta. Per això, Elx en Bici-Margalló i ConBici donem suport a la proposició no de llei presentada el 3 de novembre passat al Congrés dels Diputats:

Proposició no de Llei sobre aplicació de l'IVA reduït a la venda de bicicletes, als productes relacionats i als serveis de reparació d'aquestes.

Aquesta proposició no de llei segueix les pautes de la proposta que la Comissió Europea va presentar al juliol de 2008 per a modificar la normativa comunitària sobre l'IVA, mitjançant la qual s'autoritzaria als Estats Membres a ampliar de manera permanent el tipus d'IVA reduït a bicicletes i aparells destinats a l'ús de persones amb discapacitat. La Comissió Europea pretén que la norma s'aprove a finals de 2009 per a entrar en vigor el 2011.

La dependència de l'automòbil privat és una de les causes de la crisi econòmica que ens afecta, però el govern no és capaç d'aprofitar l'ocasió, per a, almenys, donar les mateixes oportunitats a altres mitjans de transport més beneficiosos per a les nostres ciutats i per al nostre planeta, com poden ser la bicicleta o el ferrocarril (no el AVE).

Pel que fa a la bicicleta, des d'Elx en Bici-Margalló i ConBici reclamem les mesures següents per a corregir aquest greuge comparatiu:

  • La concessió d'una ajuda a la compra de bicicletes anàloga a la dels cotxes, que ben bé podria ser del 33% del cost de la bicicleta sense que supose una despesa pública comparable a la de les ajudes a la compra de cotxes.
  • L'aplicació d'un tipus d'IVA reduït en la compra de bicicletes i serveis relacionats amb la bicicleta. Aquesta és una mesura que la Unió Europea ja va recomanar l'any passat als Estats membres.
  • L'adopció, a nivell estatal, d'una política decidida d'impuls a la bicicleta en les ciutats, que incloga planificació i normativa específica i adequada. En aquest sentit, exigim el desbloqueig de l'Estratègia Estatal de Promoció de Mitjans No Motoritzats, l'elaboración de la qual fa dos anys que està paralitzada.

La inversió en mobilitat amb bicicleta és una oportunitat de creació de treball compatible amb la sostenibilitat mediambiental, i creem que el govern l'està desaprofitant.