Col·lectius en defensa de la bici reclamen davant la Conselleria de Mobilitat l’impuls de la bici com a mitjà de transport en la desescalada

Col·lectius valencians en defensa de la bicicleta, entre els quals, ConBici, València en Bici, Fòrum Valencià de la Bicicleta, Alacant en Bici, Plataforma Comarcal per la Mobilitat Sostenible de l’Alacantí (PCM), Castelló en Bici, Elx en Bici-Margalló-Ecologistes en Acció, Col·lectiu Soterranya e IMBA-CV, han mantingut hui una reunió telemàtica amb el conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, i la directora general d’Obres Públiques, Transport i Mobilitat Sostenible, Roser Obrer. En aquesta, els col·lectius han exposat les seues propostes prioritàries davant la urgència de la desescalada posterior a l’emergència sanitària per Covid-19.

Amb l’arribada imminent de la desescalada, totes les parts coincideixen que cal mantindre les distàncies interpersonals, per a la qual cosa la bicicleta es presenta com el mitjà de transport més adequat per les seues característiques en desplaçaments de menys de 10 km.
Els col·lectius implicats lamenten la previsió d’un increment de l’ús individual del cotxe, la qual cosa, si no va acompanyada de mesures de limitació i alternatives, comportarà un augment de la contaminació atmosfèrica i contribuirà al canvi climàtic i, consegüentment, a la incidència de malalties respiratòries. Cada volta més estudis vinculen las àrees més contaminades amb la major incidència de la Covid-19.

L’Administració valenciana, per la seua banda, ha anunciat el seu desig d’escometre un “ambiciós” Pla d’impuls de la bicicleta. Els únics detalls que n’han transcendit són la necessitat d’un “important impuls dels carrils bici i ciclopeatonals”, en paraules del conseller.

Els col·lectius, d’àmplia distribució en tot el territori valencià de nord a sud, han sol·licitat “unes iniciatives clares i valentes de promoció de la bici creant les condicions segures perquè moltes persones la comencen a usar com mitjà habitual de transport”. Entre les iniciatives s’inclouen: les vies ciclistes ràpides d’alta capacitat (corredors ciclistes) en els grans pols atractors d’activitat (treball, estudi i compra); i habilitació tàctica de vies ciclistes de convivència amb trànsit pacificat (amb compliment de límits de velocitat) entre les poblacions de les àrees metropolitanes.

Totes les parts coincideixen a valorar el transport públic i la intermodalitat (per a trajectes de més de 8-10 km), prestant especial importància a l’espai interpersonal necessari per a minimitzar i evitar contagis. Els col·lectius proposen un augment en la freqüència de metro, TRAM i autobusos interurbans titularitat de Conselleria , i facilitats per a pujar la bicicleta al transport públic.
Així mateix, reclamen campanyes per a visibilitzar la bicicleta com a mitjà de transport i atraure així el sector que fa ús de la bici per a oci i esport cap a un ús en els seus desplaçaments diaris; suport al sector professional i econòmic de la bici, com es fa en el sector automobilístic (ciclologística, tallers…); plans de desplaçament en bici al treball i centres de docència i sanitaris, així com ajudes fiscals a empreses que promoguen l’ús de la bicicleta; aparabicis segurs i freqüents (en calçada, no en vorera); i impuls al cicloturisme, on sí que podrien valorar-se vies ciclopeatonals i Eurovelo.

Els col·lectius han sol·licitat a la Conselleria concreció en les mesures que pretén prendre dins de l’anunciat Pla d’impuls de la bicicleta per a incrementar-ne l’ús en desplaçaments diaris. Aquests col·lectius agraeixen al conseller i a la directora general la reunió i desitgen continuar col·laborant per àrees metropolitanes de manera imminent de cara a la desescalada.

Comentaris